En toppen föreläsning igår!

Vilken otroligt givande dag det var igår!

Igår var Malin Hellesø här som gästföreläsare. Jag har lärt mig enormt mycket av alla tidigare fotografer som föreläst, Anna Clarén, Anders Petersen och Pieter ten Hoopen.

Men av Malin kände jag att jag lärde mig nästan mer än av dom tidigare tillsammans. Jag kan inte direkt berätta och förklara vad det var jag lärde mig, det är mer känslor och upplevelser tror jag att man kan förklara det som. Det är väldigt svårt att förmedla till andra vad jag lärde mig igår.

Man jag är väldigt glad att hon kom hit och jag hoppas verkligen att hon kommer igen, och att vi då kan få se resten av hennes fantastiska bilder som vi inte kunde se denhär gången eftersom tiden gick alldeles för fort...

Jag är glad att hon tittade på våra bilder och kommenterade fast hon själv trodde att hon inte hade kunskapen. Det vill jag absolut påstå att hon har! När hon kommenterade bilderna så sa hon saker som tidigare föreläsare inte nämnt något om alls. Och hon gick verkligen på djupet i bilderna. Såg mer än bara bilden. Det kanske låter väldigt konstigt och flummigt för många, men en bild är och säger mer än bara motivet på bilden. Så som fotograf är man extremt naken och utelämnad när man visar upp sina bilder, mer inför vissa betraktare och mindre för andra. Det har jag märkt tidigare, men främst igår. Det Malin såg i mina bilder är inget som jag direkt medvetet valt att förmedla i dom. Men jag har nog ändå någonstans tänkt på att dessa känslor ligger i bilderna.
Även om hon sa saker om mig som jag redan vet och tänker på, så lärde jag mig ändå nya saker om mig själv som skakade om mig lite...

Det är konstigt hur lika man kan vara fast första intrycket av en människa är att honom/henne har jag nog inte så mycket gemensamt med, vi är ganska olika. Men det visar sig att men är betydligt mer lika än man någonsin kunnat ana.

När Malin berättade om sig själv så kändes nästan ibland som om hon pratade om mig... Men jag har även upplevt liknande med andra människor.

Jag har fått mycket ny inspiration och nya idéer efter gårdagen.


Tack Malin för att du kom och tack Terje och Erik för att ni bjöd hit henne!


Kommentarer
Postat av: Malin H

Hej Mariell!



Jag blir alldeles rörd när jag läser din text. Ett stort tack!



Vi ses snart igen, hälsar ju på om inte annat! Men jag hoppas kunna få visa bilderna ur projektet.



//Malin H

2009-03-20 @ 16:46:08
URL: http://malinhelleso.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0