Nårga av mina bilder från examensutställningen i Hudiksvall


Här är några av mina bilder som jag hade på foto klassen08/09 utställning på Hälsinglands museum i Hudiksvall i april i år.

Mina bilder handlar om varför man har så bråttom att bli vuxen.
Jag har aldrig direkt haft bråttom att bli vuxen, men ändå kan jag känna när jag går förbi ett daghem och ser barnen leka i på gården eller i parken att jag skulle gärna vilja var en av dom igen.  Om så bara för några minuter få slippa vara vuxen med ansvar och problem och allt annat det innebär att vara vuxen.

Men varför låter vi våra barn växa upp så snabbt?
Varför hindrar vi inte det och istället uppmanar dom att vara barn och leka som barn.
Tids nog kommer dom bli vuxna och kanske kommer dom då också önska att åter kunde få vara barn om bara för en stund.

Varför klär vi våra barn i smala kort kjolar och åt sittande urringade linnen?
Kan dom leka som barn i denna klädsel?

Är det så att vi inte längre förväntar oss att våra barn skall vara barn utan små vuxna?
Är de så att det helt enkelt är lättare om dom blir vuxna snabbt så vi slipper den jobbiga och besvärliga tidn med små barn?

Så här skrev jag i presentation av min utställning:

Hur länge är barn bara barn?
Blir inte barn vuxna lite för tidigt?
Man säger att barn skall bara barn, men är dom det?
Var går gränsen mellan att vara barn och att vara vuxen?
Klär sig barn som barn?
Kan de leka i sina korta kjolar och urringade linnen?
Varför använder barn smink?
Är de inte vackra som de är- eller är varje dag en teater?
Varför börja dricka alkohol när man fortfarande är ett barn?
Är man häftig för att man har sin första fylla redan som 14-åring?










Med på utställningen hade jag ocksp en text av Magnus uggla:

Varför längtar du
till den dag då du ska fylla sju
Varför skynda på
när den tiden snart är här ändå
och det liv som du har
alla tusentals dar
passerar på ett litet kick
Så mens ditt hjärta slår an
passa på om du kan
fånga varje ögonblick

Första gången som du ska hålla nån i hand
Första gången som du ska kyssa någon man
Första gången som du är
riktigt kär
(Snart är den dagen här)
Första gången som du ska falla ner i gråt
Första gången som du ska tigga om förlåt
Första gången som du är
hopplöst kär

Du som inte än
börjat måla dig kring ögonen
tänt en cigarett
hört på Bowie eller Nazareth
fått ett streck i kemi
vart på kurs i Torquay
färgat håret blått
vart så full så du spytt
då din oskuld flytt
behöver inte ha så brått

Första gången som du ska hålla nån i hand
Första gången som du ska kyssa någon man
Första gången som du är
riktigt kär
(Snart är den dagen här)
Första gången som du ska falla ner i gråt
Första gången som du ska tigga om förlåt
Första gången som du är
hopplöst kär

Och plötsligt så har du nått fram till den dag
då du ligger och tänker som jag
Varför längtar du så,
när det går så fort ändå

Första gången som du ska hålla nån i hand
Första gången som du ska kyssa någon man
Första gången som du är
riktigt kär
(Snart är den dagen här)
Första gången som du ska falla ner i gråt
Första gången som du ska tigga om förlåt
Första gången som du är
hopplöst kär

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0